In this Light

Kauneusblogi

Luku 850 - Miten hoidan ihoani? Aamun ihonhoitorutiinini

Aamu1

Minun on pitänyt pitkän tovin kertoa teille tarkemmin omista ihonhoitorutiineistani, ja vihdoin ja viimein saan raotettua teille peilikaappini syvintä olemusta sekä ihonhoitofilosofiaani! Olen nuoresta pitäen rakastanut ihonhoitoa ja myös siihen panostanutkin. Toki nuorempana taloudelliset tekijät olivat rajoitteena, mutta onneksi iho on silloin ollut helpompikin ja olen pärjännyt huomattavasti vähemmällä tuotemäärällä. Pärjäsin kevyemmillä kosteusvoiteilla ja suurin ongelmani oli ihon rasvoittuminen sekä epäpuhtaudet. Ahmin tietoa naisten lehdistä sekä internetin tultua kotiimme, satunnaisilta nettipalstoilta. Yves Rocherin sekä Body Shopin kuvastot olivat kovan ihailun ja haaveilun kohteina. Mietinkin sitä, että jos minulla olisi jo silloin ollut tietämys ihon toiminnasta kuin nyt, olisinko voinut sanoa rasvoittuvuudelle hyvästit?

Nykyään tietoa on saatavilla vaikka ja kuinka mutta on myös hyvä muistaa, ettei ihan kaikkea pureskelematta niele. Jos ihonhoitoasiat yhtäänkään askarruttavat, suosittelen Twist Ben järjestämää Uusi alku ihollesi verkkovalmennusta, joka tarjoaa tietoa ihon toiminnoista ja iholle hyvistä raaka-aineista, siitä miten tärkeää ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi on iholle sekä sudenkuoppien välttämiseksi kosmetiikkaostoksilla. Itse opin hurjasti uutta neljän viikon valmennusjaksolla ja olenkin soveltanut oppimaani käytännössä. Tunnustan, että ehdottomasti haastavin puoli itselleni ihonhoidon suhteen on muut elämäntavat, kuin purkkien kanssa puleraaminen. Liikunnasta on onneksi tullut ainakin jollain tavalla osa arkeani ja päätin taas ottaa itseäni niskasta kiinni syömisen suhteen. Näemmä talvi on itselleni haastavinta aikaa ja alitajuntaisesti kerään talveksi energiavarastoa syömällä liikaa karkkia ja muita ei-jokapäiväiseen-ruokavalioon suositeltavia aineksia.
  Aamu3

Mutta lähdetään tutkimaan rutiineita aamun suhteen! Tiesittekö, että iho on aamulla huono hyödyntämään kosmetiikan raaka-aineita, sen sijaan iho on aktiivisimmillaan illalla? Kasvohoitoonkin kannattaisi mennä enemmän iltapainotteisesti. Tästä syystä panostankin enemmän iltaisin kasvojen hoitoon ja aamulla haluan enemmänkin valmistella ihoa meikkiä varten. Jonain aamuina toki on niin kiire, että nappaan vaan meikkipussini laukkuun ja painelen ovesta ulos. Silloin saa ihonhoito jäädä. Mutta en ota tästä stressiä, sillä tosiaankin, iho ei ole aamuisin niin ravinteita vastaanottavainen. Oma ihoni on muuten pintakuiva sekaiho, joka on taipuvainen kuivarasvaisuuteen sekä näppylöihin. Pintakuivuus ilmenee eniten nenässä ja poskilla, sellainen hilseilevän kuiva se ei enää ole ja en enää oikeastaan tiedä, onko se pintakuivakaan. Mutta sekaiho nyt ainakin se on! Ja taipuvainen näppylöihin.

Aamuisin puhdistan kasvoni aina misellivedellä. Saan ahdistuksen sekä vilunväreitä jos minun täytyisi kastella naama, saati sitten mennä aamulla suihkuun! Inhoan kylmää ja märkää heti aamuisin. Jos saisin valita, olisin kuin Laura Huhtasaaren lapsi joka kuskattiin lämpöpussissa tarhaan. Mutta kuka kuskaisi yli kolmekymppisen ihmisen lämpöpussissa töihin, niin että siellä pussissa saisi nukkua ja aamiaisen syödä vasta töissä? Minun mieheni ei kuitenkaan NIIN paljon minua rakasta! Joka tapauksessa, misellivesi on aamuäreän ja aamuisin kylmää sekä märkää vihaavan ihmisen paraas ystävä. Vaihtelen misellivesiä oikeastaan aina joka pullon jälkeen, mutta tähän SO 'BiO étic Misellivesi Aloe Vera ja ruusu herkälle ja reaktiiviselle iholle -tuotteseen ( 10,90 € / 500 ml ) olen sen verran ihastunut, että taidan ostaa toisenkin pullon. Edullinen hinta, hellävaraisuus mutta samalla tehokkuus ja luonnollisuus painavat vaakakupissa sen verran, että jään vakikäyttäjäksi. Vegaaneillekin sopiva tuote rauhoittaa ja kosteuttaa Aloe Veran, kamomillan, ruusun sekä Bisabololin voimin ja tuotteen pH on 5. Tuotteen saatavuus on myös hyvä, sillä tätä löytyy esim. Citymarketista mutta myös Hehkusta. Minähän ostin omani ruokaostosten yhteydessä!

Jos minulla on aikaa ja jos ihosta siltä tuntuu, saatan miselliveden jälkeen suihkauttaa kasvoille kosteussuihketta tai kasvovettä. COSRX Galactomyces Alcohol Free Toner -kasvovesisuihke ( 21,70 € / 150 ml, linkistä pääset lukemaan aiemman postaukseni tuotteesta ) tuo vienoa kosteutta sekä tasapainottaa ihon pH-arvoa. Joskin olen aika varma, että misellivesi ei ihon pH-arvoa pääse horjuttamaan. Jotkuthan saattavat miselliveden sijaan pyyhkäistä kasvot kasvovedellä puhtaaksi ja niin tein minäkin ennen misellivesien aikakautta mutta nyt suosin kasvovesinä kosteuttavia tuotteita enkä osaisi niitä puhdistustarkoituksessa oikeastaan käyttääkään. Kasvovesi on minulle ennen kaikkea ihoa kosteuttava ja tasapainottava tuote, ei niinkään puhdistustuote.

Yksi tuoteryhmä johon olen kuluneen vuoden aikana tutustunut ja varovaisesti ihastunut on hoitovedet. Vaikka iho ei aamuisin olekaan kovin vastaanottavainen, niin antioksidanttipitoiset tuotteet meikin alla auttavat ihoa pärjäämään päivän koitoksista, kuten auringonsäteily ( huom. ei korvaa aurinkovoidetta!!) sekä saasteet. Antioksidantit suojaavat vapailta radikaaleilta, joita esim. aiemmin mainitut asiat aiheuttavat. Lumene SISU Urban Defence Lumenessence Anti-pollution Beauty Lotion -hoitoveden ( 19,70 € / 150 ml ) nimikin jo antaa ymmärtää, tämä tuote on tehty aamuja varten! Se on yksinkertaisesti suojaava ja antioksidanttipitoinen hoitovesi, sisältäen männynkaarnauutetta, hyaluronihappoa ja lähdevettä. Hoitovesi muodostaa iholle ilmansaasteilta suojaavan kalvon. Ilmansaasteet eivät täällä pohjoisessa ole niin iso ongelma kuin Aasiassa, mutta on hyvä tiedostaa tällaisenkin ongelman olemassa oleminen. Koen hoitoveden kosteuttavana ja valmistelevan ihoa seuraaville tuotteille.
  Aamu6

Seuraava tuote riippuukin ihan fiiliksistäni, ja miltä ihostani tuntuu, tunnustan aika usein skippaavani tämän kohdan sillä ihoni ei aina tämän tyylistä tuotetta kaipaa - ainakaan vielä tässä iässä. Kosteuttavan hoitoveden jälkeen kosteus olisi hyvä lukita ihoon ja jos minulla on aikaa, kolisuttelen seuraavaksi joko seerumi- tai ihoöljypulloa. Talviaikaan olen suosinut enemmän öljyä ja oikeastaan siksi, että minulla ei ole tällä hetkellä sellaista meikin alle 100 % soveltuvaa seerumia. Öljyllä saa iholle kauniin glown mutta on myös hyvä muistaa, että se voi olla iholle liian tuhtiakin. Oikeastaan kokeilemalla se selviää, sopiiko ihoöljy myös aamuisin. Olen vähän siinä ja siinä rajoilla, onko öljy iholleni soveliasta aamuisin vai ei. Lähinnä siksi, että se voi saada meikin rapistumaan nopeammin. Meikkipohja siis voi sulaa nopeammin pois. Mutta koska rakastan öljyjä, menin hankkimaan Kicksistä verraten edullisesti Bobbi Brownin Extra Face Oilin ( 76,90 € / 30 ml ) jota tykkään kolisutella niin aamuin kuin illoinkin. Se sisältää E-vitamiinia, manteli-, oliivi- ja jojobaöljyjä. Jos öljyä käyttää ns. seerumin sijaan se kannattaa ehdottomasti taputella hoitovedestä kostealle iholle! Aion kertoa Bobbin öljystä omassa postauksessa, koska I<3 Bobbi Brown ( se onkin lähes ainoa sele-merkki, johon olen ihastunut myös ihonhoidon suhteen! )

  Aamu4Aamu5

Seerumin tai öljyn jälkeen levitän kasvoille meikinpohjustustuotteen sillä koen niiden tasoittavan ihoa kauniisti meikkiä varten. Vähän sama juttu, ethän ala maalamaan seinääkään, saati sitten taulua ilman kunnon pohjatöitä ^_^ Olen aivan rakastunut näihin pohjustajiin, joissa on myös samalla kosteusvoide mukana! En tiedä muistatteko minun kertoneen olevani todella, todella nirso kosteusvoiteisen suhteen ja tästä syystä niitä ei blogissa alvariinsa esiinny? No, tämän tyyliset tuotteet ovat vieneet vähän nirsouspisteitä alaspäin sillä olen pienen ajan sisällä löytänyt kaksi hurja hyvää pohjustavaa kosteusvoidetta! Vaihtelen näitä vähän tilanteen mukaan. Tässä välissä mainittakoon, kuvasta unohtui silmänympärysvoide mutta myönnän, olen kokenut kaikkien näiden tuotteiden pitävän myös silmänympärysihonkin tarpeeksi kosteutettuna mutta jos aamuisin käytän erillistä voidetta, on sekin Bobbi Brownin tuote.

Bobbi Brownin Vitaminin Enriched Face Base ( 53,50 € / 50 ml, linkistä pääset lukemaan aiemman tuotearvioni tuotteesta )  on yksi Bobbin eniten myydyistä tuotteista enkä yhtään ihmettele, miksi. Se on ollut jo kaauuan Kicksin verkkokaupasta loppu ja nyt Kicksin sivuille on tullut "lisää odotuslistalle" -kuvake. Myös Keyword:Love -Jonna ja Kidult-Noora ihastuivat tähän voiteseen, käykääpä lukemassa heidänkin postaukset! Sanoisin, kaikille kuivaihoisille ihan ehdoton tuote talveen! Olenkin kirjoittanut tuotteesta aiemmin mutta sanottakoon, se sisältää A-, C- ja E-vitamiineja, jotka ovat antioksidantteina hyviä raaka-aineita meikin alle, joskin teoriassa A-vitamiini voi reagoida ihon kanssa mutta ehkä Bobbilla on ollut oma visio, miksi voiteeseen on A-vitamiinia laitettu. Bobbin voiteen ylle on hyvä pyöritellä niin mineraalipohja, kuin töpötellä nestemäinen meikkivoide. Tätä tuotetta ihoni rakastaa! Valitsen Bobbin pohjustajan silloin, jos meikkipohjassani on kunnon aurinkosuojakertoimet.

Toinen rakkaustuote minulle on Hynt Beauty Sun Prep Broad Spectrum SPF30 Aurinkosuoja ( 52 € / 50 ml ). Aion tästäkin kertoa vielä enemmän omassa postauksessaan, mutta miltä kuulostaa tuote joka yhdistää sekä aurinkovoiteen, kosteusvoiteen sekä meikinpohjustusvoiteen? No aamuisin tulipalokiireellä asioita säheltävälle ja siinä lämpöpussissa töihin koomassa matkustuksesta haaveilevalle ihmiselle unelmalta! Tämän suhteen ämpyilin suojakerrointa joka on vaan 30, mutta tuote on toiminut esimerkiksi ulkoillessa eli hiihtäessä niin mainiosti että taidan vähän höllätä "pakko olla suojakerroin 50!" -kriteeriäni. Hynt toimii todella mahtavasti mineraalimeikkivoiteen kanssa, jonain kertoina normaali meikkivoide on saattanut rullautua mutta toisaalta, silloin minulla on ollut käytössä seerumi joka on puukottanut selkään.

Millainen on sinun aamurutiinisi? Oliko tuttuja tuotteita?

16 Kommentit

  1. So Bio Eticin misellivedet ovat aivan ihania! Pitäisi ostaa lisää. Mun aamurutiiniin kuuluu misellivesi ja voide (plus meikki). Aika yksinkertaista siis, seerumit ja öljyt jätän iltaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tän miselliveden perusteella täytyykin testata ne muutkin :) Mutta varsinkin tämä on ollut ihana, rauhoittava ja kosteuttava ^_^ Itselläni on sen verran kuivempi iho, että olen huomannut aamuisin lisäkosteutuksen olevan sille hyvästä :D

      Poista
  2. Pesen kasvot, pyyhkäisen kasvovedellä ja laitan vähn kosteus voidetta. Sen jälkeen meikit naamaan ja menoksi :)
    Kivaa keskiviikkoa sinulle ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvältä sinunkin rutiinisi kuulostaa :) Mä jos vaan ehdin, yritän truutata vähän lisäkosteutta ^_^ Ihanaa viikonloppua sinulle <3!

      Poista
  3. Mullakin on aikomus jossain vaiheessa hommata So-Bio Eticin misellivettä, mutta pari muuta putelia on kiilannut ohi. Vaikuttaa todella kokeilemisen arvoiselta ja juuri tuo aloe-ruusu -version olisi mun valinta:)
    Hih, meinasin revetä tossa lämpöpussi-kohdassa. Itse muistan miten yläasteikäisenä toivoin, että joku olisi roudannut mut kouluun kantokassissa, niin olisi voinut koisata ihan viimeiseen hetkeen asti. No such luck;) Nyt olen niin aamunvirkku, ettei sellaiselle olisi käyttöä, mutta peukutan sitä kuitenkin täysillä aamu-unisille;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että sä tykkäisit tästä misellivedestä :) Mä ainakin ihastuin, tämä on mun tän hetken suosikkimisellini, tykkään tästä jopa Centifoliaa enemmän :D

      Ja hih, ihana kuulla sun teini-iän muistosta :D Ja hauska, että olet teininä ollut aamu-uninen. Mutta niin se varmaan menee, osa ihmisistä muuttuu vanhemmiten aamuvirkummiksi ja luulen, että niin käy mullekin :D

      Poista
  4. Mua alkoi kiinnostamaan tuo Hynt Beautyn tuote! Kiva kuulla siitä sun aatoksia enemmän :) Mun aamurutiineihin kuuluu ehdottomasti kasvojen pesu, ilman sitä en oikein herää :D Tosin mä käyn aina iltaisin suihkussa, eli en enää aamupesun jälkeen joudu kastelemaan naamaa uudelleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyntin tuote on mun aurinkosuojien top 3 listassa, taistelee ihan kärkisijasta sen Elizabeth Ardenin voiteen kanssa :)

      Mäkin käyn illalla suihkussa, aamusuihku on vähän sellainen "saan sydärin" -tyylinen, mä en jotenkaan aamuviluisena kestä kylmää enkä märkää :D Mulle riittää ihan hyvin misellivedellä pesu ^_^ Mutta meitä on moneen menoon ja joidenhan päivä ei tosiaankaan käynnisty ilman vesipesua :)

      Poista
  5. Aikasamanmoinen, ei varmaan tule yllätyksenä, jos sanon, että toi misellivesi lähti itselläni ostoon. Olen Olivia Kleinin myötä lopullisesti hurahtanut Aloe Veraan ihoni hoidossa, syystä tai toisesta se tuntuu pitävän juuri aloe veraa sisältävistä tuotteista todella paljon. ^_^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää misellivesi on mahtava :D Mun ehdoton ykkönen, tykkään tän hellävaraisuudesta mutta myös tehokkuudesta. Aamupesulle todella hyvä tuote :) Aloe Vera onkin mahtava raaka-aine, muista Thaimaassa parannelleeni sillä auringonpolttamia sääriäni ja se helpotti todella paljon ^_^

      Poista
  6. Ollaan selkeesti samoja tuotteita Kicksin aleista klikkailtu kotiin, koska multa löytyy myös toi öljy ja sekin on aivan ihana <3 Mun aamurutiini on tosi simppeli, kerrostan muutamaa kevyttä kosteustuotetta puhdistuksen jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Alet olivat hyvät ja kannatti hyödyntää :) Tykkään Bobbin öljystä, se on jotenkin tuhti mutta kevyt, ei kuitenkaan liian kevyt :) Simppeli aamurutiini on hyvä, kannattaa kuunnella aina millä mielin iho on :)

      Poista
  7. Mielenkiintoinen postaus :) Toisten ihonhoitorutiineista on aina kiva lukea! Mä putsaan aamuisin kasvoni vain kasvoveden kanssa. Vedellä en halua turhaan lutrata aamuisin ja misellivettä käytän pääasiassa vain iltaisin. Sen jälkeen tulee hoitovedet, seerumit ja voiteet ennen meikinpohjustusvoidetta ja meikkaamista :) Öljyt jätän itse iltakäyttöön eikä mulla tällä hetkellä edes ole sellaista kasvoöljyä, joka soveltuisi hyvin aamukäyttöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin rakastan lukea muidenkin rutiineista :) Jos vaan ehdin, niin tosiaankin hoitovedellä saa mukavasti vesikosteutta meikin alle, ja mielummin kerrostaakin ohuempia kerroksia kuin yhtä paksua voidetta :) Ootko muuten kokeillut ruusunmarjaöljyä? Se on minun mielestäni toimiva meikin alle. Mun pitäisikin itseasiassa ostaa sitä lisää, Pailla on tosi kiva ruusunmarjaöljy ^_^

      Poista
  8. Mulla on aamuisin ihonhoitorutiini minimissään osittain siksi että olen aamu uninen ja osittain siksi että iho ei aamuisin juuri kaipaa mitään. Yleensä siis ihan vain kasvovesi + kevyt seerumi + voide. Kirjoitinkin siitä juuri viime kuussa blogiini :) Kiva postaus! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aamu-unisuus aiheuttaa minullakin haasteita :D Silloin kun on aikaa ( eli vapaapäivät sekä iltavuoroviikko ), niin ehdin panostaa, aamuvuoroihin mennäänkin sitten tukka putkella :D Ja mun mielestä kannattaakin kuunnella ihoaan, olen huomannut omalla ihollani hoitovesikerroksen kyllä loihtivan ihmeitä ^_^

      Poista

Lähetä kommentti

Follow