In this Light

Kauneusblogi

Luku 215.

172.412copy

173.412copy

171.412copy


Olen kärsinyt oikeastaan koko alkaneen vuoden reistailevista silmistä ja pelännyt, joudunko sanomaan ripsivärille vallan hyvästit. Varsinkin, kun terveyskeskuslääkärin määräämistä silmätulehdustipoista ei ollut merkittävää apua. Tarpeeksi tuskastuttuani kutiseviin ja ongelmaisiin silmiin, marssin silmälääkäriin. Tuomio oli yksinkertainen, mitä en edes tullut ajatelleeksi luettuani kaiken maailman luomirakkuloista ja näärännypyistä ynnä muista silmäsairauksista sekä ripsiväriallergioista, minulla on kuivat silmät. Mutta kun ne eivät ole edes tuntuneet kuivilta!

Oikeanlaisen lääkityksen jälkeen silmät ovat alkaneet sopeutua tilanteeseen, kuivuus toki on asia, mihin ei oikeastaan mikään auta, kuin kostutustipat-nekin vain hetkeksi. Mutta voi että, kuinka ihanaa olikaan sutia ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa ripsiväriä ripsiin, se on kyllä vihoviimeisin kosmetiikkatuote, mistä luopuisin. Luonnollisesti pidin silmämeikin kanssa totaalikieltäytymislinjaa lääkitysten, eli silmätippakuurien ajan, silmämeikki tuossa tilanteessa olisi vähän kuin oman jalkansa potkimista. Onnekseni silmäni ovat nyt reagoineet ripsiväriin suotuisasti, sillä ajatus ripsiväriallergiasta olisi aika karmiva ihmiselle, jolle se ripsiväri on tärkein kosmetiikkatuote. Tosin, jatkossa kyllä tiedän välttää muutamia ripsivärimerkkejä ja pitäytyä niissä tutuissa, turvallisissa ja ennen kaikkea hyväksi havaituissa!

Lääkäri kehoitti myös pitämään paussia piilolinssien suhteen, toki aion ainakin yrittää jossain vaiheessa etsiä kuiville silmilleni sopivia piilolinssejä, mutta se ei välttämättä onnistu. Tiedossa onkin käytännössä ottaen siirtyminen täyspäiväiseksi silmälasien käyttäjäksi ja olenkin harkinnut, jos hankkisin toiset lasit nörttilasieni kaveriksi.

Olen jo tovin haaveillut ehdoista 70-luvun pokista, siitä villityksestä on Junea syyttäminen, mitäs menee näyttämään niin kauniilta mummonsa vanhoissa laseissa! Ehdin jo etsiä laseja netin syövereistä ja miettiä, mihin äitini on vanhat 70-luvun lasinsa laittanut kunnes muistin Oopperan optiikan, jonne tieni kävi. Onnistuin löytämään vintagelasivalikoimasta vaikka mitä ihanaa, mutta lopullisesti sydämeni veivät nämä kuvissa näkyvät yksilöt! Kehykset ovat nyt siis pelkät kehykset vailla linssejä, tarkoitus olisi tulevaisuudessa laitatuttaa niihin sopivat linssit.

Että sellaista tällä erää, löytyykö ruudun takaa muita kuivista silmistä kärsiviä kohtalotovereita? Entä onko joku kuivasilmäinen löytänyt silmilleen sopivia piilolinssejä? Entä onko muiden silmät tarkkoja sen suhteen, millaista ripsiväriä niihin sutii?

13 Kommentit

  1. Oi miten ihana mekko, ja miten ihanat rillit! Näytät kauniilta :)

    VastaaPoista
  2. Kärsin kuivista silmistä hmmm... n. 6 vuotta sitten. Ne olivat niin kuivat, etten meinannut saada iltaisin unta, kun en tiennyt, pitäisinkö silmiä auki vai kiinni, kun molemmin oli pahemmin. Silmälääkäri määräsi minulle myös niitä silmiä kosteuttavia geelejä ja käytinkin niitä jonkun aikaa, kunnes aloitin karppaamisen ja kuivat silmät olivat historiaa. Minun tapauksessani kyseessä oli siis liian vähärasvainen ruokavalio, joka vaikutti myös silmiin. Sen jälkeen (eli tämän 6 vuoden aikana, kun olen karpannut) en ole kuivista silmistä kärsinytkään ja pystyn käyttämään eri piilolinssejä ihan ongelmitta ja vaikkapa 12 h putkeen. Tiedän, että VHH jakaa mielipiteitä ja kaikki siitä kohkaavat leimataan vähän höyrähtäneiksi, mutta halusin jakaa tarinani, koska se auttoi minulla. :D Myös rutikuiva ihoni sai pelastuksen ruokavalion muutoksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa kuulla, että joku on saanut apua kuiviin silmiin! Aloin oikeen miettiä, niin hyvin saattaa taustalla olla se, että olen syönyt liian rasvaköyhää ruokaa. Viime keväänä kun innostuin viherpirtelöistä ja samaan aikaan varmaan se rasvan käyttö väheni. Siis kyllä mä itse syön rasvaa ja käytän voita ruoanlaitossa jne., mutta varmaan ne viherpirtelöt täytti sen elämän niin, että rasvan osuus varmaan pakostakin vähentyi.

      Mä en enää ole niin hiilarisyöppö, kuin aiemmin, mutta en itseäni karppaajaksi kutsuisi. Oon nyt kyllä taas vaihteeksi alkanut syödä turkkijogua ja yrittänyt vähentää sokeria sekä aloittanut tyrniöljykapselikuurin, jospa niistä olisi apua :) Huomaan kyllä myös sen, että töissä ilmastointi saattaa kuivattaa, sillä vapaapäivinä silmät tuntuvat paljon paremmilta! Lisäksi jos on nukkunut huonosti, tuntuvat silmät kenkummilta. Mutta miksikään kovin kuivasilmäiseksi en kyllä itseäni sanoisi, täytyy nyt seurata jatkossa, mitä lääkäri sanoo.

      Poista
  3. Mitä piilareita sä oot yleensä käytellyt? Itelläni on jo ties monettako vuotta Air Opticsin piilarit (en muista tosin tarkkaa mallia, mutta kuukausilinssit kummiskin), joiden sanotaan olevan tosi "hengittäviä" ja silmäystävällisä, joten koitahan ihmeessä niitä, ellet sitte jo samoja käytä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *silmäystävällisiä, äh. :p

      Poista
    2. Mulla on varmaan ollut ne samat! Ne tuntuvat alkuunsa ihanan freeseiltä, mutta jotenkin olen kokenut, että ehkä se aiemmin käyttämäni malli oli parempi. Mietin asian myös niin, että jos ne happea hyvin läpäisevät ovat liian "tehokkaat hapen poistoon" ja ne aiemmat ovat antaneet sen silmän kosteuden "muhia" siellä silmässä :D

      Onnistuin kyllä netistä löytämään jotain vaihtoehtoja kertakäyttöpiilareiden osalta, ajattelin kyllä siirtyä kertiksiin, sillä silloin ei niin paljon harmita, jos esim. onnistuu saamaan silmätulehduksen juuri kun on vaihatnut uudet kuukausilinssit :D Ja onhan ne helppohoitoisemmat, tosin ikävä kyllä kalliimmat :T No, toivoa on :D Ja hyvä, että sulla piilarit pelittää :)

      Poista
    3. On toi mahollista, koska oon ite huomannu, että "liika" happi saa mun silmät vuotamaan. Perustan tän siihen, ku mulla vuotaa silmät ulkona helpommin rillit päässä kuin piilareiden kanssa ja uskon sen johtuvan "paremmasta ilmanvaihdosta". :p Kertikset on tosiaan kalliimpia enkä sen takia niitä taho ite ostaa, mut jos piilareita ei taho tai pysty joka päivä käyttää, on ne tietty parempi vaihtoehto kuin noi hukkaan heitetyt kk-linssit. :)

      Poista
    4. Mulla on taas melkein toisinpäin, siis tuon silmien vuotamisen suhteen, piilarit päässä + vähäinenkin tuuli saa silmät vuotamaan, ehkä mun rillit on niin isolinssiset, että ne blokkaa sen silmiin iskevän viiman :D Jänniä kyllä nämä silmäjutut, ennen mulla ei ole ollut mitään hajua esim. kuivasilmäisyydestä tai silmätaudeista mutta kummasti sitä on tullut tietoa nyt etsittyä ja ehkä vähän jotain opittuakin :D

      Mutta kertiksiin ajattelin joo panostaa, itse toivoisin pystyväni käyttämään niitä enemmän kesäkautena ja syksyn, talven koittaessa sitten siirtyä rillilinjalle takaisin. Sillä on ne piilarit vaan perhanan näppärät, mulla ainakin kesäisin naama hikoaa niin että lasit ei meinaa pysyä menossa mukana!

      Poista
  4. Mulla on kuivat silmät, nihin ei oikein auta mikään kun oikein äityvät (yleensä reissuilla jos vähänkään tuulee, suolainen meri-ilma tietysti vaan pahentaa tilannetta). Oon koittanut sopeutua, ripsivärien kanssa on ollut aina omat ongelmansa kun on myös rasvaiset luomet (rasva ja suola yhdessä alkaa aika kivasti kirvellä myös...). Onneksi on 38 ja se yksi Cliniquen ripsari :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :( Ootko sä testannut niitä tyrnikapseleita? Mä en nyt vielä oikein osaa sanoa, onko niistä apua vai ei, mutta tuskinpa ne nyt pahaksikaan on.

      Mulla on nyt tuo cliniquen ripsari, mutta musta tuntuu, että mun silmät ei oikein tykkää siitä :( Se puhdistusvaihe on liian hc kenties, joudun varmaan kymmenisen minuuttia hinkkaamaan sitä ripsaria suihkun alla pois ja sitten niitä hitusia löytyy silmästä :( Sensain ripsaria täytyy kyllä testata, mulla on sellainen mielikuva, että se on lähtenyt mun ripsistä paljon helpommin eikä se ainakaan muinoin aiheuttanut mitään ongelmia :D

      Poista
  5. Oot ihan ku suoraan joku 60- tai 70-luvun kaunotar, ihana tyyli! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Follow